یکشنبه ۹ تیر ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

مهرزاد فتوحی: پارچه‌های رنگی قرمز، آبی،‌ بنفش، زرد و صورتی و منجوق‌های براق و دست‌های زخمی و سیاه؛ این حکایت کارگاه‌های تولید لباس در کشور هند است.

کارگاه‌هایی که نوجوان‌های بسیاری به شکل غیرقانونی در آن کار می‌کنند.براساس گزارش سازمان جهانی کار، که دو هفته پیش و به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودکان منتشر شد، فقط در کشور هند، نزدیک به 20 درصد درآمد ملی دسترنج حدود 60 میلیون کودک کار است که بیش از 15 ساعت در شبانه روز در محیط‌هایی تاریک، غیربهداشتی و با دستمزدی کم و شرایطی غیرانسانی کار می‌کنند.

عکس ها از هفته نامه اشترن

   براساس همین گزارش، بیش از 300 میلیون کودک و نوجوان 5 تا 17 ساله در سراسر جهان، در کارگاه‌های نیمه مخفی و با شرایط سخت و دستمزدی بسیار کم کار می‌کنند.چندی پیش نیروهای پلیس هند، به همراه مدافعان حقوق کودکان کار، با حمله به چهار کارخانه تولید پوشاک در شهر دهلی نو- پایتخت هند- 62 کودک و نوجوان 8 تا 14 ساله را، که در شرایط بسیار سختی در ازای دستمزدی معادل هفته‌ای 2 دلار (حدود 1800 تومان) به کار گرفته شده اند، آزاد کردند.این در حالی است که مشکل اصلی این نوجوان‌ها و خانواده‌هایشان فقر است، مشکلی که با بیکاری آنها، نه فقط حل نمی‌شود ، بلکه شدیدتر می‌شود.

براساس اهداف هزاره سازمان ملل متحد، باید تا سال 2015 میلادی همه کودکان جهان، دوران تحصیلات ابتدایی را بگذرانند

با ورود پلیس، کارگرهای کوچک به صف از کارگاه خارج می‌شوند. اینها کودکانی هستند که به دنیای بزرگسالی پرتاب شده‌اند

پارچه‌ها و لباس‌های زیبا و رنگی هندی را که نگاه می‌کنی به یاد دست‌های کوچکی باش که این منجوق‌ها را می‌دوزند

نگران است. نگران بیکاری و گرسنگی؛ شاید به تنها چیزی که فکر نمی‌کند مدرسه رفتن و گزارش‌های هر ساله سازمان جهانی کار است

بچه‌های خانواده‌های فقیر منطقه باید برای کمک به خانواده‌ها‌یشان کار کنند. برای این مردم کار کردن مهم‌تر از درس خواندن است

کد خبر 55940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز